Türkiye, Basra Körfezi’ni Avrupa’ya bağlayacak varsayımı 20 milyar dolar maliyetindeki ticaret yolunun inşasını görüşmek üzere Irak, Katar ve Birleşik Arap Emirlikleri’nin ulaştırma bakanlarını bugün günü İstanbul’da ağırlıyor.
Türkiye, Irak’ın Basra Körfezi’ndeki Faw limanından Türkiye’nin kuzey hududuna kadar uzanacak bir demiryolu ve karayolu ağı içim ve İstanbul Boğazı üzerinden Avrupa ve Asya’yı birbirine bağlayacak bir demiryolu inşa etmek için BAE ve Katar’dan finansman arayışında.
Kalkınma Yolu Projesi, Basra Körfezi’ni karayolu ve demiryolu ile Türkiye üzerinden Avrupa’ya bağlamayı hedefliyor. Proje kapsamında, Basra’dan Türkiye’ye 1190 km uzunluğunda otoyol, 1176 km uzunluğunda yüksek süratli demiryolu ve Türkiye içinde 320 km otoyol ve 615 km demiryolu inşası planlanıyor. Projenin varsayımı maliyeti ise 20 milyar dolar.
TÜRKİYE TİCARET YOLLARI İÇİN REKABET EDİYOR
Bloomberg’e nazaran, Erdoğan için BAE’nin dayanağını almak Kalkınma Yolu projesi için kritik kıymet taşıyor. Zira BAE birebir vakitte ABD takviyeli rakip bir proje olan Hindistan-Ortadoğu-Avrupa Ekonomik Koridoru için de görüşmeler yürütüyor. Türkiye, Kalkınma Yolu’nun daha kısa bir rota olacağını ve kargo talebinin her iki projeyi de desteklemek için kâfi olabileceği görüşünde.
BAE daha evvel Türkiye’nin lojistik, güç, turizm ve tarım bölümlerindeki yatırımlarıyla ilgilendiğini belirtmiş fakat projeler hakkında bilgi vermemişti.
Bir vakitler tarihi İpek Yolu üzerinde bir durak olan Türkiye,ticaret yolları üzerinde artan rekabetin ortasında Çin’den Avrupa’ya ihracat için bir kanal olmak için yarışıyor.
Ulaştırma Bakanı Abdulkadir Uraloğlu da geçtiğimiz hafta, “Kalkınma Yolu memleketler arası ticaret koridorlarının çeşitlenmesini sağlayarak, global ticaretin sürdürülebilirliğini destekleyecek. Türkiye, Asya ve Avrupa ortasında sağlam ve faal bir ticaret koridoru oluşturarak, ekonomik ve stratejik avantajlarını pekiştirecek” demişti.